Najčastejšie otázky a odpovede

Ako aplikácia Horská záchranná služba funguje?

Aplikácia HZS je priamo napojená na systém Horskej záchrannej služby na Slovensku. Aplikácia podľa GPS signálu sama rozozná a po stlačení núdzového tlačidla vytočí buď číslo 18 300 Horskej záchrannej služby alebo číslo 112 mimo území HZS. Zároveň v horách odošle núdzovú správu s tvojou polohou a ďalšími informáciami. Až telefonické spojenie s jednou z liniek zaistí 100 % výjazd posádky horskej záchrannej služby alebo záchrannej zdravotnej služby.

Na akom zariadení aplikácia Horská záchranná služba funguje?

Aplikácia Horská záchranná služba funguje iba na dotykových telefónoch s operačným systémom Android (6.0 a vyššie) a iOS (10.0 a vyššie). Nemôžeš ju použiť na tablete, notebooku ani na počítači, a to preto, lebo súčasťou privolania pomoci núdzovým tlačidlom je aj automatické vytočenie čísla dispečingu Horskej záchrannej služby alebo Záchrannej zdravotnej služby, podľa miesta, kde sa nachádzaš.

Ako mám v aplikácii overiť svoje telefónne číslo?

Po stiahnutí aplikácie je pre plnohodnotné využitie nutné zadať svoje meno, priezvisko a telefónne číslo. Akonáhle ich zadáš, príde ti SMS s potvrdzujúcim kódom, ktorý zadáš do aplikácie. V tej chvíli je tvoje telefónne číslo overené. Odporúčame ti tiež vyplniť sekciu „Profil užívateľa“, kde môžeš vyplniť svoje zdravotné údaje, kontakty na blízke osoby a ďalšie informácie, ktoré budú pri odoslaní núdzovej správe z tvojho telefónu zaslané záchranárom. Tieto údaje nie sú uložené na žiadnom serveri, iba v tvojom telefóne. Prenesú sa iba v prípade núdzového volania, a to priamo na dispečing Horskej záchrannej služby alebo Záchrannej zdravotnej služby.

Môžem aplikáciu využiť na volanie Horskej záchrannej služby (HZS) aj keď nemám overené telefónne číslo?

Áno, ale pozor! Tvoja núdzová správa je odoslaná formou SMS a neobsahuje ďalšie údaje ktoré po overení telefónneho čísla môžeš vyplniť vo svojom profile.

Aké ďalšie funkcie má aplikácia Horská záchranná služba?

V aplikácii Horská záchranná služba nájdeš okrem privolania pomoci aj „Knihu vychádzok a túr“, ktorá ti pomôže naplánovať túru a ak sa po návrate z túry neozveš, prídu ti záchranári na pomoc. Ďalej tu nájdeš „Miesta záujmu“, kde aplikácia určí podľa GPS tvoju polohu a ukáže ti oblastné strediská Horskej záchrannej služby, najbližšie záchranné zdravotné stanice, databázu automatizovaných externých defibrilátorov (AED), horské chaty, meteostanice s aktuálnymi informáciami o počasí, vrátane webových kamier. Cez funkciu „Varovania a výstrahy“ máš k dispozícii výstrahy pre daný deň, lavínové nebezpečenstvo. V aplikácii nájdeš aj pravidlá pohybu na horách, horské záchranné „desatoro“, základy prvej pomoci.

Potrebujem k správnej funkcii aplikácie Horská záchranná služba internet?

Internetové pripojenie nie je pre správnu funkciu systému vôbec potrebné. Ak nie je tvoj telefón pripojený k internetu, aplikácia po aktivácii alarmu odošle tvoju presnú polohu prostredníctvom SMS. Súčasne dochádza k vytočeniu linky 18 300 Horskej záchrannej služby.

Potrebujem k správnej funkcii aplikácie Horská záchranná služba signál?

Na kontaktovanie linky Horskej záchrannej služby (18 300) je vyžadovaný signál tvojho operátora. V prípade slabého signálu, kedy nie je možné odoslať tvoju polohu pomocou dát, je generovaná SMS správa. Tá je na signál menej náročná ako volanie. Môže sa teda stať aj prípad, kedy nebudeš mať dostatočný signál k nadviazaniu telefonického hovoru, tvoja núdzová správa s polohou však odíde prostredníctvom SMS.

Na čo slúži tlačidlo “Nemôžem hovoriť” ?

Tlačidlo „Nemôžem hovoriť“ slúži nielen pre nepočujúcich užívateľov aplikácie, ale aj pre tých, ktorým ich zranenie/zdravotný stav nedovoľuje s operátormi záchranných služieb (Horská záchranná služba - 18 300) hovoriť. Pomocou jednoduchých ikon záchranárom oznámiš, čo sa stalo. V zahraničí je pák tato voľba aktivovaná automaticky a ty vo slovenčine vyberáš čo sa stalo, zahraniční záchranári pák informácii dostanú vo svojej reči (Nemčina / Maďarčina).

Môže si aplikácia Horská záchranná služba sama spustiť GPS v mobile?

Automatická aktivácia GPS nie je v mobilnej aplikácii bohužiaľ možná. Aplikácia by nebola schválená spoločnosťou Google a Apple. Aplikácia ťa však na zapnutie GPS vždy upozorní.

Môže byť aplikácia Horská záchranná služba na zamknutej obrazovke telefónu?

Bohužiaľ, toto nie je možné, a to kvôli požiadavkám výrobcov telefónov. Dúfame ale, že sa nám raz podarí, aby bola aplikácia Horská záchranná služba súčasťou každého telefónu. Potom by sa nám mohlo podariť umiestniť jej ikonu na uzamknutú obrazovku.

Funguje aplikácia Horská záchranná služba v zahraničí?

Aplikácia Horská záchranná služba funguje okrem Slovenska aj v Česku, Maďarsku a Rakúsku, kde si v prípade núdze privoláš pomoc jedným tlačidlom. Po stlačení núdzového tlačidla sa odošle správa obsahujúca tvoju GPS polohu a ďalšie údaje priamo na dispečing Záchrannej zdravotnej služby alebo horskej služby danej krajiny a hneď potom budeš telefonicky spojený s ich operátorom. Mimo podporované krajiny aplikácia vytočí 112 bez odoslania núdzovej správy.

Som doma a aplikácia Horská záchranná služba neukazuje presne moju polohu, prečo?

Pokiaľ využiješ aplikáciu Horská záchranná služba v budove, GPS v niektorých prípadoch nedokáže kvôli slabšiemu signálu s presnosťou na metre určiť, kde sa nachádzaš. GPS signál je najlepší v otvorenom priestore.

Myslím si, že mi aplikácia Horská záchranná služba nefunguje správne, čo mám robiť?

Napíš nám, prosím, na e-mail aplikacia@hzs.sk, kde ti s problémom radi pomôžeme a poradíme.

Ako funguje aplikácia Horská záchranná služba v pohraničných oblastiach?

Pokiaľ sa užívateľ aplikácie HZS nachádza na území ČR/HU/AT volá aplikácia vždy pomoc príslušného štátu -riadime sa presnou polohou. Pokiaľ sme na území, ktoré súvisí so SK a nemáme napojenie na tiesňovú linku - teda presah 10 km kontaktujeme HZS. Ak sa nachádzame inde, voláme tiesňovú linku daného štátu a dáta neposielame.

Ako môžem použiť aplikáciu Horská záchranná služba, ak som nepočujúci?

Nepočujúci môžu komunikovať prostredníctvom tlačidla „Nemôžem hovoriť“. Je dobré, aby mal nepočujúci túto skutočnosť uvedenú v osobných údajoch v sekcii „Profil užívateľa“. Pokiaľ si v profile užívateľ zaškrtne možnosť „nepočujúci/vada reči“, pri stlačení núdzového tlačidla má automaticky predvolenú možnosť „Nemôžem hovoriť“ a stačí už len pomocou jednoduchých ikon záchranárom oznámiť, čo sa stalo.

Stiahnuť aplikáciu

Kontakty

Generali je hrdým partnerom Horskej záchrannej služby.