OtáznikNajčastejšie otázky a odpovede

Ako aplikácia Horská záchranná služba funguje?

„Aplikácia Horská záchranná služba (HZS) je priamo napojená na systém HZS na Slovensku. Aplikácia podľa GPS signálu sama rozozná a po stlačení núdzového tlačidla vytočí buď číslo Horskej záchrannej služby – 18 300, alebo číslo 112 mimo územia HZS. Zároveň v horách odošle núdzovú správu s tvojou polohou a ďalšími informáciami. Až telefonické spojenie s jednou z liniek zaistí 100 % výjazd posádky Horskej záchrannej služby alebo záchrannej zdravotnej služby.“

Na akom zariadení aplikácia Horská záchranná služba funguje?

„Aplikácia Horská záchranná služba funguje iba na dotykových telefónoch s operačným systémom Android (6.0 a vyššie) a iOS (10.0 a vyššie). Nemôžeš ju použiť na tablete, notebooku ani na počítači, a to preto, lebo súčasťou privolania pomoci núdzovým tlačidlom je aj automatické vytočenie čísla dispečingu Horskej záchrannej služby alebo Záchrannej zdravotnej služby, podľa miesta, kde sa nachádzaš.“

Ako mám v aplikácii overiť svoje telefónne číslo?

„Po stiahnutí aplikácie je na jej plnohodnotné využitie nutné zadať svoje meno, priezvisko a telefónne číslo. Potom ti príde SMS s potvrdzujúcim kódom, ktorý zadáš. V tej chvíli je tvoje telefónne číslo overené. Odporúčame ti aj vyplniť sekciu „Profil používateľa“, kde môžeš vyplniť svoje zdravotné údaje, kontakty na blízke osoby a ďalšie informácie, ktoré sa pri odoslaní núdzovej správy z tvojho telefónu zašlú záchranárom. Tieto údaje nie sú uložené na žiadnom serveri, iba v tvojom telefóne. Prenesú sa iba v prípade núdzového volania, a to priamo na dispečing Horskej záchrannej služby alebo záchrannej zdravotnej služby.“

Môžem aplikáciu využiť na volanie Horskej záchrannej služby (HZS), aj keď nemám overené telefónne číslo?

„Áno, ale pozor! Tvoja núdzová správa sa odošle formou SMS a neobsahuje ďalšie údaje, ktoré po overení telefónneho čísla môžeš vyplniť vo svojom profile.“

Aké ďalšie funkcie má aplikácia Horská záchranná služba?

„V aplikácii Horská záchranná služba nájdeš okrem privolania pomoci aj „Knihu vychádzok a túr“, ktorá ti pomôže naplánovať túr,u a ak sa po návrate z nej neozveš, záchranári ti prídu na pomoc. Ďalej tu nájdeš „Miesta záujmu“, kde aplikácia určí podľa GPS tvoju polohu a ukáže ti oblastné strediská Horskej záchrannej služby, najbližšie záchranné zdravotné stanice, databázu automatizovaných externých defibrilátorov (AED), horské chaty, meteostanice s aktuálnymi informáciami o počasí vrátane webových kamier. Prostredníctvom funkcie „Varovania a výstrahy“ máš k dispozícii výstrahy na daný deň a lavínové nebezpečenstvo. V aplikácii nájdeš aj pravidlá pohybu v horách, horské záchranné desatoro a základy prvej pomoci.“

Potrebujem na správne fungovanie aplikácie Horská záchranná služba internet?

„Internetové pripojenie nie je na správnu funkciu systému vôbec potrebné. Ak nemáš telefón pripojený na internet, aplikácia po aktivácii alarmu odošle tvoju presnú polohu prostredníctvom SMS. Súčasne sa vytočí linka 18 300 Horskej záchrannej služby.“

Potrebujem na správne fungovanie aplikácie Horská záchranná služba signál?

„Na kontaktovanie linky Horskej záchrannej služby (18 300) sa vyžaduje signál tvojho operátora. V prípade slabého signálu, keď nie je možné odoslať tvoju polohu pomocou dát, sa vygeneruje SMS správa. Tá je na signál menej náročná než volanie. Môže sa teda stať aj to, že nebudeš mať dostatočný signál na nadviazanie telefonického hovoru, no tvoja núdzová správa s polohou odíde prostredníctvom SMS.“

Na čo slúži tlačidlo „Nemôžem hovoriť“?

„Tlačidlo ,Nemôžem hovoriť‘ slúži nielen nepočujúcim používateľom aplikácie, ale aj tým, ktorým ich zranenie alebo zdravotný stav nedovoľujú hovoriť s operátormi záchranných služieb (Horskou záchrannou službou – 18 300). Pomocou jednoduchých ikon záchranárom oznámiš, čo sa stalo. V zahraničí sa táto voľba aktivuje automaticky, ty v slovenčine vyberieš, čo sa stalo, a zahraniční záchranári dostanú informáciu vo svojom jazyku (po nemecky/maďarsky).“

Môže si aplikácia Horská záchranná služba sama spustiť GPS v mobile?

„Bohužiaľ, automatická aktivácia GPS nie je v mobilnej aplikácii možná. Aplikáciu by potom neschválili spoločnosti Google a Apple. Aplikácia ťa však na zapnutie GPS vždy upozorní.“

Môže byť aplikácia Horská záchranná služba na zamknutej obrazovke telefónu?

„Bohužiaľ, toto nie je možné, a to kvôli požiadavkám výrobcov telefónov. Dúfame však, že sa nám raz podarí, aby bola aplikácia Horská záchranná služba súčasťou každého telefónu. Potom by sa nám mohlo podariť umiestniť jej ikonu na uzamknutú obrazovku.“

Funguje aplikácia Horská záchranná služba v zahraničí?

„Aplikácia Horská záchranná služba funguje okrem Slovenska aj v Česku, Maďarsku a Rakúsku, kde si v prípade núdze privoláš pomoc jedným tlačidlom. Po stlačení núdzového tlačidla sa odošle správa obsahujúca údaje o tvojej polohe a ďalšie údaje priamo na dispečing záchrannej zdravotnej služby alebo horskej služby danej krajiny a vzápätí budeš telefonicky spojený s ich operátorom. Mimo podporovaných krajín aplikácia vytočí 112 bez odoslania núdzovej správy.“

Som doma a aplikácia Horská záchranná služba neukazuje presne moju polohu, prečo?

„Ak využiješ aplikáciu Horská záchranná služba v budove, vinou slabšieho signálu GPS v niektorých prípadoch nedokáže s presnosťou na metre určiť, kde sa nachádzaš. GPS signál je najlepší v otvorenom priestore.“

Myslím si, že mi aplikácia Horská záchranná služba nefunguje správne, čo mám robiť?

„Napíš nám, prosím, na e-mail app@hzs.sk, kde ti poradíme a pomôžeme problém vyriešiť.“

Ako funguje aplikácia Horská záchranná služba v pohraničných oblastiach?

„Ak sa nachádzaš na území Česka, Maďarska a Rakúska, aplikácia vždy volá pomoc z príslušného štátu – riadime sa teda presnou polohou. Ak sa nachádzaš na pohraničnom území (asi do 10 km za hranicami Slovenska), kde nemáme napojenie na tiesňovú linku, kontaktujeme Horskú záchrannú službu. Ak sa nachádzaš inde, zavoláme tiesňovú linku daného štátu a údaje neodosielame.“

Ako môžem použiť aplikáciu Horská záchranná služba, ak som nepočujúci?

„Nepočujúci môžu komunikovať prostredníctvom tlačidla ,Nemôžem hovoriť‘. Je dobré, aby mal nepočujúci túto skutočnosť uvedenú v osobných údajoch v sekcii ,Profil používateľa‘. Ak si v profile používateľ zaškrtne možnosť ,nepočujúci/vada reči‘, pri stlačení núdzového tlačidla má automaticky predvolenú možnosť ,Nemôžem hovoriť‘ a stačí už len pomocou jednoduchých ikon záchranárom oznámiť, čo sa stalo.“

Stiahnuť aplikáciu

App Store Google Play